به گزارش وبگاه کلمات : انفجاری که در ساعات بامداد شنبه پایگاه نظامی حشدالشعبی در استان بابل در مرکز عراق را هدف قرار داد، تمام ویژگی‌های رژیم اسرائیل و همچنین متحدان غربی آن را داشت.

حشدالشعبی یا حشد الشعبی اعلام کرد که انفجار در پایگاه کالسو این پایگاه که شامل پرسنل الحشد الشعبی و ارتش عراق، تسلیحات و همچنین مقر فرماندهی الحشد الشعبی حاج ابو فدک است، رخ داده است.

چرا بمباران پایگاه الحشد الشعبی در عراق به رژیم اسرائیل نتیجه معکوس خواهد داد

دست‌کم یک سرباز نیروهای حشد شعبی کشته و سایر سربازان و غیرنظامیان عراقی از جمله یک کودک زخمی شدند.

ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش فرماندهی پدافند هوایی با تلاش‌های فنی و شناسایی راداری تأیید کرد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین یا جنگنده‌ای در حریم هوایی بابل قبل و در حین انفجار وجود نداشته است.

یک منبع وزارت کشور در رسانه های محلی گفته است: «انفجار به تجهیزات، سلاح و وسایل نقلیه برخورد کرد.

بعید است که بمباران این پایگاه توسط اشغالگران آمریکایی در داخل کشور انجام شده باشد، به خصوص که ایالات متحده به دولت محمد شیعه السودانی، نخست وزیر، متعهد شده است که تا زمانی که آنها هیچ جناح عراقی را هدف قرار ندهند. پایگاه ها و پرسنل غیرقانونی مورد حمله قرار نمی گیرند.

با این حال، اظهارات یک منبع امنیتی دیگر که انگشت اتهام را به سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی نشانه رفته ارزیابی دقیقی است. رژیم بیشترین سود را از آن دارد. شواهد این را نشان می دهد.

مقامات عراقی گفتند قبل و بعد از حمله به پایگاه کالسو هیچ هواپیمای جنگی در آسمان وجود نداشت. این احتمالا درست است.

بسیار محتمل است که این حمله از خارج از عراق و احتمالاً از طریق موشک های بالستیک میان برد که از حریم هوایی سوریه پرتاب شده اند، انجام شده باشد. ارتش اسرائیل توانایی انجام چنین عملیاتی را دارد. بارها بدون ورود به حریم هوایی عراق حریم هوایی سوریه را نقض کرده است.

علاوه بر این، پیامدهای حمله به شدت نشان می دهد که این یک حمله هواپیمای بدون سرنشین نبوده است.

هنگام مقایسه تصاویر حمله کالسو با سایر حملات در عراق، از جمله حملات هوایی آمریکا علیه نیروهای PMF در القائم در سال 2021، دهانه ای با عمق بیش از سه متر در هر دو حادثه قابل مشاهده است.

این سطح از آسیب فقط می تواند توسط یک موشک سنگین ایجاد شود



حتی اگر انفجاری انبارهای مهمات و موشک را منفجر کند، مانند انفجاری که در پایگاه نظامی (PMF) الصقر در نزدیکی بغداد در ژوئیه 2020 رخ داد، که بسیار بزرگتر از پایگاه کالسو است، با صدها موشک و کلاهک دیگر، انفجار دهانه ای به این عمق ایجاد نکرد.

تصاویر تایید شده در شبکه های اجتماعی نیز نشان می دهد که حاج ابوفدک بقایای انفجار در کمپ کالسو را در دست دارد. ترکش مشاهده شده یک باله از موشک دقیق هدایت لیزری Paveway IV است.

اینها بیشتر توسط انگلیسی ها استفاده می شود که آنها را به متحدان خود در غرب آسیا فروخته اند.

رژیم صهیونیستی این حمله را طراحی کرد و تقریباً به طور قطع آن را انجام داد. آیا آمریکا مهر تایید خود را داده است؟ بله، بدون تردید.

تل‌آویو نمی‌تواند در کشوری که پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در آن وجود دارد و از زمان آغاز نسل‌کشی غزه مورد حمله قرار گرفته‌اند، تشدید شود.

این حملات علیه پایگاه های ایالات متحده در ماه فوریه متوقف شد و امکان از سرگیری مذاکرات بین بغداد و واشنگتن با هدف پایان دادن به اشغال طولانی مدت ایالات متحده را فراهم کرد.

نکته مهم این است که PMF پشت 200 حمله به پایگاه های غیرقانونی ایالات متحده در عراق و سوریه نبود. مقاومت اسلامی عراق در همبستگی با غزه، پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در عراق و سوریه را بمباران کرد.

هنگامی که حملات به پایگاه های آمریکا در ماه فوریه متوقف شد، مقاومت عراق با حملات پهپادی و موشکی در همبستگی با مردم غزه که نزدیک به 200 روز است در جنگ نسل کشی به سر می برند، تمرکز خود را علیه رژیم صهیونیستی گسترش داد. .

دو ماه پیش، مقاومت اسلامی در عراق هر هفته منافع حیاتی اسرائیل را هدف قرار داد.

این روزها تقریباً روزانه در حال انجام عملیات است. گاهی اوقات، حدود سه حمله زیرساخت های اسرائیل را در یک بازه زمانی 24 ساعته فلج می کند. دیشب دوباره یک سایت کلیدی در ایلات را هدف قرار دادند.

پس از حمله به پایگاه کالسو نیروهای الحشد الشعبی، مقاومت اسلامی عراق به سرعت شهر بندری ایلات اشغالی اسرائیل را هدف قرار داد.

پرتابه های عراقی به وضوح موفقیت خود را ثابت کرده اند. حتی رسانه‌های اسرائیلی اخیراً به حمله پهپادی از عراق که به سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و رهگیری نشده است، اعتراف کرده‌اند.

آنچه تل آویو می خواهد به آن دست یابد این است که مقاومت عراق توجه خود را به هدف قرار دادن پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه معطوف کند.

آمریکا همچنین در حال حاضر به دنبال راهی برای خروج از مذاکرات با مقامات عراقی در بحبوحه افزایش تقاضاها برای خروج سریع و کامل نظامی آمریکا از این کشور است.


به نظر می رسد، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به جای اینکه مجبور شود مانند هفته گذشته دور دیگری از مذاکرات جدی با السودانی انجام دهد، در معرض خطر بازگشت به پایگاه های آمریکایی قرار گرفته است.

اینجاست که استراتژی ضعیف هم از سوی تل آویو و هم در واشنگتن وارد عمل می شود.

آنچه به نظر می رسد عاملان نسل کشی غزه قادر به درک آن نیستند این است که هیچ چیزی نمی تواند مقاومت در عراق، یا لبنان و یمن را از دفاع از غزه و فلسطینی ها تا پایان نسل کشی متوقف یا بازدارد.

ایالات متحده فرماندهان ارشد PMF را ترور کرد در حالی که نیروهای دولتی از 7 اکتبر شاهد حملات مرگبار پایگاه ها و سربازان آنها بودند.

علی‌رغم اینکه نیروهای الحشد الشعبی دیگر با مقاومت اسلامی در عراق همسو نیستند – مانند جنگ با تروریست‌های داعش بین سال‌های 2014 تا 2017 – ایالات متحده و سازمان نیابتی صهیونیستی آن به خوبی از محبوبیت نیروهای الحشد الشعبی در این کشور عربی آگاه هستند.

ایالات متحده به سرعت هر گونه مسئولیتی را رد کرد، اما می‌داند – از حملات هوایی خود به نیروهای PMF – که فقط حملات به این نیروهای مردمی می‌تواند سطح قابل توجهی از خشم عمومی را برانگیزد.

این یک استراتژی خطرناک برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده است.

مقاومت عراق تنها حملات خود را علیه منافع اسرائیل افزایش خواهد داد. این در حال حاضر در مرحله اجرای «مرحله دوم» است که شامل محاصره دریایی «کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه» است.

همانطور که مقاومت عراق بارها به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده است «تنها زبان زور را می فهمند».

مقاومت چیزی برای از دست دادن ندارد. فرماندهان و سربازان نیروهای ارتش سوریه به مدت 40 روز در سوگ خواهند نشست و نیروهای دولتی سلاح هایی را که برای از سرگیری عملیات زمینی علیه هسته های خفته داعش و سایر وظایف امنیتی از دست داده اند، دریافت خواهند کرد.

تا زمانی که نسل کشی غزه ادامه دارد، نیروهای مقاومت در سراسر منطقه به صراحت اعلام کرده اند که هیچ چیز نمی تواند عملیات آنها علیه منافع صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی را متوقف کند.

این شامل مقاومت عراق می شود که اخیراً اوج گرفته است.

این حملات به PMF، یک نیروی دولتی عراق، به خوبی می تواند برای ایالات متحده و نمایندگان اسرائیلی آن نتیجه معکوس داشته باشد. PMF می تواند به طور بالقوه وارد نبرد علیه اشغالگری اسرائیل به شیوه ای مشابه روزهای اشغال داعش در عراق شود.

علیرغم ادغام در ارتش عراق، نیروهای الحشد الشعبی یک پرونده قدرتمند برای ارائه به فرمانده ارشد نیروهای مسلح عراق برای پیوستن به مقاومت اسلامی و تلافی در برابر حملات آمریکا و اسرائیل خواهد داشت.

این امر برای رژیم نامشروع و حامیان آن در غرب گران تمام خواهد شد.


وسام بحرانی {نویسنده این یادداشت} روزنامه نگار و مفسر عراقی است.

نظرات بیان شده در این مقاله لزوماً منعکس کننده نظرات خبرگزاری کلمات نیست.