به گزارش کلمات : با گذشت بیش از 200 روز از عملیات بی‌سابقه و بازی‌ساز طوفان الاقصی، رژیم اسرائیل خود را در آب‌های آشفته‌تری می‌بیند و به طور فزاینده‌ای به نیستی خیره می‌شود.

رژیم اشغالگر نتوانسته است به هیچ یک از اهداف نظامی خود در غزه دست یابد. از سوی دیگر، محور مقاومت توانسته است با مقاومت جانانه و تسلیم ناپذیر لبنان، عراق، یمن و البته جمهوری اسلامی ایران، آن را به گوشه ای بکشاند.

چرا نتانیاهو و حامیان آمریکایی‌اش با احکام بازداشت احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری سر و صدا می‌کنند؟

در سرتاسر جهان، تصویر رژیم تل آویو، و بله، خود جامعه شهرک نشین-استعماری اسرائیل، درهم شکسته است. و همه چیز همیشه می تواند بدتر شود – به خصوص برای افراد گناهکار.

اکنون، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) وارد عمل شده و احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین سایر مقامات رژیم اسرائیل – با اتهامات جدی جنایات جنگی علیه فلسطینیان در غزه را افزایش داده است.

این اتهامات به اندازه کافی جدی است که حامی اصلی سیاسی، اقتصادی و نظامی اسرائیل – ایالات متحده – همان دادگاهی را که زمانی آن را منصفانه و ضروری توصیف می کرد، محکوم کند.

رابطه اسرائیل با دیوان کیفری بین‌المللی از همان ابتدا در سال 2001 با آفت بود. اشغال از ابتدا با تأسیس این دادگاه به دلیل تعاریف آن از جنایات جنگی و آنچه می‌تواند رفتار جنایتکارانه باشد، مخالفت کرد.

این رژیم برای مدت کوتاهی یکی از طرف‌های اساسنامه رم بود (واحدهایی که برای تصویب و به رسمیت شناختن ICC امضا کردند) اما در سال 2002 رژیم تصمیم گرفت روابط خود را با دادگاه به طور کامل قطع کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی سازمان ملل در مورد تأسیس دیوان بین المللی کیفری و کسانی که به آن رأی موافق و مخالف دادند، «اسرائیل با اکراه رأی منفی داده است. درک نمی کند که چرا لازم دانسته شده است که اقدام انتقال جمعیت به سرزمین های اشغالی را در فهرست فجیع ترین و فجیع ترین جنایات جنگی وارد کنیم.

مدت کوتاهی پس از این بیانیه، اسرائیل دیوان کیفری بین‌المللی را رد کرد و دیگر طرف حامی آن نیست.

از 7 اکتبر سال گذشته، بیش از 34500 فلسطینی توسط اسرائیل سلاخی شده اند – و صدها هزار نفر دیگر آواره شده اند – که اکثر آنها زن و کودک هستند.

جنایات جنگی متعددی که توسط سربازان اسرائیلی مرتکب شده اند – که شامل شکنجه فلسطینیان، بمباران بی رویه کل محله ها، و اخیراً کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان الشفاء و بیمارستان الناصر – با بسیاری از اجساد بسته به دست و پوشیدن تجهیزات پزشکی – مستند شده است. به معنای اجرای سیستماتیک پرسنل پزشکی است.

احتمال اتهام رسمی جنایات جنگی در دیوان کیفری بین‌المللی موجی از وحشت و ترس را به رژیم تل آویو، به ویژه ائتلاف افراطی حاکم به رهبری نتانیاهو وارد کرده است.

به گزارش رسانه های صهیونیستی، پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال صدور حکم بازداشت، نتانیاهو در حالت وحشت قرار گرفت و شروع به برقراری تماس های تلفنی به ویژه با واشنگتن کرد.


برای ناآگاهان، هر کشوری که یکی از اعضای شناخته شده دیوان کیفری بین‌المللی است، باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی را در صورت متهم شدن، تحویل دهد. سفر به این کشورها برای مقامات متهم رژیم اسرائیل غیرممکن خواهد بود و عدم آزادی افراد متهم در بازداشت توسط مقامات احتمالی اسرائیل در آینده می تواند منجر به اتهامات بیشتر شود.

رسانه های صهیونیستی به نقل از یک مقام اسرائیلی گفته اند: «جو بایدن [رئیس جمهور آمریکا] کجاست؟ چرا او ساکت است در حالی که اسرائیل احتمالاً زیر اتوبوس پرتاب خواهد شد؟»

واضح است که رژیم برای تأثیرگذاری بر تصمیم دادگاهی که ظاهراً نماینده همه کشورهای جهان است، به هژمونی سیاسی (در حال افول) ایالات متحده تکیه می کند.

نخست‌وزیر اسرائیل هم‌اکنون زیر آتش شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته است – تظاهرات هفتگی علیه رژیم او مدت‌ها قبل از شروع طوفان الاقصی به هزاران نفر می‌رسید.

عملیات نسل کشی در بخشی از جامعه شهرک نشین-استعماری اسرائیل محکومیت بیشتری را برای او به خاطر شکست در بازگرداندن اسرای اسرائیل به همراه داشته است – همه اینها در حالی است که مقامات اسرائیلی تأکید می کنند که اگر او موفق به حمله به رفح – با یا بدون معامله گروگان نگردد- از قدرت برکنار خواهد شد. .

دولت بایدن برای محکوم کردن اتهامات احتمالی وقت صرف نکرد و یک ارگان بین‌المللی را که زمانی به دلیل صدور اتهامی مشابه برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تحسین می‌کرد، مورد انتقاد قرار داد.

ریاکاری برای همه آشکار شد: وقتی دیوان بین المللی کیفری به نفع منافع امپریالیستی عمل می کند، واشنگتن آن را به عنوان یک ارگان منصف تحسین می کند. زمانی که دیوان کیفری بین‌المللی بر خلاف منافع آنها عمل می‌کند، مقامات آمریکایی تقریباً کلمه به کلمه از مقامات اسرائیلی نقل قول می‌کنند: «همانطور که بارها علناً گفته‌ایم، دیوان کیفری بین‌المللی در این شرایط صلاحیت قضایی ندارد و ما از تحقیقات آن حمایت نمی‌کنیم».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی در تلگرام با اشاره به ریاکاری آمریکا گفت: «نظام سیاسی آمریکا مشروعیت این ساختار [ICC] را در رابطه با خود و ماهواره‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

کنگره آمریکا مستقیماً دیوان کیفری بین‌المللی را به خاطر حکم بازداشت احتمالی آن تهدید کرد. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از جو بایدن و دولتش خواست که «فوراً و صریحاً خواستار کناره‌گیری دیوان کیفری بین‌الملل شوند» و «از هر ابزار موجود برای جلوگیری از چنین رفتار زشتی استفاده کنند».

زبان تند به کار رفته نشان می‌دهد که امپریالیست‌های آمریکایی به همان اندازه همتایان رژیم اسرائیل در وحشت هستند.

از آنجایی که دیوان کیفری بین‌المللی در حال حاضر پروژه استعماری ایالات متحده در غرب آسیا را به چالش می‌کشد، واشنگتن با استفاده از دو استراتژی، تلاش خود را برای بی‌اعتبار کردن دیوان بین‌المللی کیفری به طور کامل افزایش داده است – اولین راهبرد بی‌اعتبار کردن صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری در فلسطین.

دفاع اصلی ایالات متحده در داخل اسرائیل نهفته است که در وهله اول امضاکننده دیوان بین المللی کیفری نیست – بنابراین از نظر قانونی صلاحیت دادگاه را به چالش می کشد. این دفاعی است که چندین بار در طول سال‌ها هر زمان که دیوان بین‌المللی کیفری اسرائیل را به چالش کشیده است، از آن استفاده کرده است.

در سال 2021، دولت بایدن بیانیه ای مشابه با بیانیه این هفته منتشر کرد و هر گونه تحقیق در مورد آنچه را که “وضعیت فلسطین” می نامد توسط دیوان بین المللی کیفری محکوم کرد.

توجه داشته باشید که ایالات متحده به طور خاص از اسرائیل به عنوان یک کشور غیر امضاکننده به عنوان روشی برای بی اعتبار کردن دیوان بین المللی کیفری استفاده می کند. فلسطین در واقع یکی از امضاکنندگان اساسنامه رم است. دیوان بین‌المللی کیفری در سال 2015 «کشور فلسطین» را به عنوان عضو پذیرفت.


این موضوع را بیشتر جالب می کند که ایالات متحده دیوان کیفری بین المللی را به دلیل سیلی زدن به پوتین با اتهامات جنایات جنگی (ماهیتی کاملاً متفاوت از نتانیاهو) تحسین کرد. روسیه نیز مانند اسرائیل اساسنامه رم را امضا نکرد.

با این حال یکی از آنها دارای صلاحیت ICC است و دیگری ندارد. ریاکاری آمریکا حد و مرزی ندارد!

راهبرد دوم زمانی که فشار وارد می شود به کار گرفته می شود. اگر دیوان کیفری بین‌المللی در تعقیب اسرائیل پافشاری کند، و در واقع، اگر مقامات اسرائیلی را به جنایات جنگی متهم کند، ایالات متحده برای متقاعد کردن سایر کشورها به خروج از اساسنامه رم اقدام خواهد کرد.

برد شرمن، نماینده این کشور می‌گوید: «ما باید در مورد گفتگو با برخی از کشورهایی که [پیمان] را تصویب کرده‌اند فکر کنیم که آیا می‌خواهند از سازمان حمایت کنند یا خیر.

بسیاری از متحدان ایالات متحده یا رژیم های ماهواره ای وجود دارند که بر اساس اساسنامه رم امضا شده اند. دیوان کیفری بین المللی در دوران اوج هژمونی ایالات متحده عمدتاً توسط غرب دسته جمعی بدون چالش بود. ایالات متحده می تواند از موقعیت خود به عنوان یک هژمون برخوردار باشد و از دیوان کیفری بین المللی به عنوان مجری “نظم مبتنی بر قوانین” خود استفاده کند.

با این حال، با تشدید تناقضات بین ایالات متحده و سایر نقاط جهان، هژمونی ای که زمانی در اختیار داشت اکنون در حال فروپاشی است. اگرچه دیوان کیفری بین‌المللی از پاسخی برای برقراری عدالت برای فلسطین فاصله زیادی دارد، اما همین واقعیت که توسط ایالات متحده به چالش کشیده شده است، وضعیت رو به افول ایالات متحده به عنوان یک رهبر و قدرت جهانی را نشان می‌دهد.

تقریباً یک سال پیش بود که دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را صادر کرد – و همه مقامات ایالات متحده این تصمیم را تشویق کردند. حالا آنها وحشت زده اند. چه چیزی در این مدت تغییر کرد؟

رفتار نسل کشی وحشتناک، بدون محدودیت و آشکار رژیم اسراییل – که بیشتر توسط طبقه حاکم ایالات متحده بدون عذرخواهی حمایت می شود – بین آنچه یک هنجار بین المللی تلقی می شود و آنچه امپریالیسم جهانی می خواهد فاصله ایجاد کرده است.

همان نهادهایی که زمانی توسط ایالات متحده اجرا می شد، اکنون به آرامی مجبور به درون نگری می شوند. آیا برای نهادی که اراده یک هژمون غیرمحبوب، خارج از کنترل و رو به زوال را اجرا می کند، مشروعیتی وجود دارد؟

شبیر رضوی {نویسنده این یادداشت} یک تحلیلگر سیاسی ساکن شیکاگو با تمرکز بر امنیت داخلی و سیاست خارجی ایالات متحده است.

نظرات بیان شده در این مقاله لزوماً منعکس کننده نظرات خبرگزاری کلمات نیست